Logg på
Forside Nyhetsarkiv Skip Navigation LinksSesongpremiere på Forskerpodden: Skoleforsker er urolig etter lansering av livsmestring i skolen

Sesongpremiere på Forskerpodden: Skoleforsker er urolig etter lansering av livsmestring i skolen



 

- Barn og unge pålegges mer og mer ansvar. Nå er det du som individ og enkeltelev som må lære deg å mestre krevende ting i livet, og underforstått, hvis du ikke klarer det, er det ditt problem, sier Trond Buland i høstens «Forskerpodden»-premiere.

24.09.2020 00:00   |   Vegard Smevoll, NTNU Samfunnsforskning

 

​Podkasten er nå tilbake etter et sommeropphold. Tema i sesongpremieren har vært debattert mye i høst, spesielt blant lærere og skoleforskere. 

Som en del av den Fagfornyelsen, er det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring nå på plass i skolen, fra 1. klasse til og med videregående skole.

NTNU Samfunnsforsknings skoleforsker Trond Buland mener lanseringen er en del av en større utvikling, der fokuset på individet og enkelteleven blir større.

Og at barn og unge pålegges mer og mer ansvar.

Det gjør ham urolig.

- Nå er det du som individ og enkeltelev som må lære deg å mestre krevende ting i livet, og underforstått, hvis du ikke klarer det, er det ditt problem, sier han i podkasten.

Du kan høre hele episoden her.

Ifølge Utdanningsdirektoratets nettsider, skal folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg».

Les mer om temaet på Utdanningsdirektoratets nettsider her

Trond Buland har lang erfaring i å forske på hvordan den norske skolen fungerer og ikke fungerer, med karriereveiledning og karrierelæring som spesialfelt.

Ingen vet hvordan det går med det nye faget, men Buland er spesielt bekymret for de antatt svakeste elevene. De som har mange utfordringer fra før.

- Når vi ser hvordan dette livmestringsbegrepet blir formulert, kan det legge stein på byrden for de som allerede strever, sier han.

- På hvordan måte da?

- Til tross for gode intensjoner, så blir det lett en individualisering, som gjør at utfordringene blir lagt på den enkelte elev, og ikke skolen. Barn og unge skal ikke ha det ansvaret, det er det alt rundt denne eleven som burde ha. For de som har utfordringer fra før, blir det nok en ting å bekymre seg for, sier Trond Buland.

Hør Buland utdype hva han mener og hva det er i hans forskning som ligger til grunn for bekymringen her. 

Du kan høre tidligere episoder av «Forskerpodden» her, i høst i helt ny visuell drakt.

For mer informasjon, kontakt:
Trond Hallgeir Buland, seniorforsker
trondbulandweb.jpg
trond.buland@samforsk.no
Telefon: 476 86 674

KONTAKT OSS
CONTACT US

Tlf: 91 89 77 27

Phone: (+47) 73 82 10 00

Besøksadresse: Dragvoll Allé 38 B

Visiting address: Dragvoll Allé 38 B

Postadresse: 7491 Trondheim

Postal address: 7491 Trondheim

Organisasjonsnummer: 986 243 836

VAT: 986 243 836

Copyright: NTNU Samfunnsforskning