Logg på
Forside Nyhetsarkiv Skip Navigation LinksBle introdusert for NTNU Samfunnsforskning-prosjekt i bryllup. Nå har Ingrid (27) fast jobb

Ble introdusert for NTNU Samfunnsforskning-prosjekt i bryllup. Nå har Ingrid (27) fast jobb



 

Flere tilfeldigheter gjorde at Ingrid Holmedahl Hermstad ble fast ansatt i avdeling for Mangfold og inkludering i vår. – Jeg har alltid vært opptatt av inkludering og rettferdighet, sier hun.

26.06.2020 00:00   |   Vegard Smevoll. NTNU Samfunnsforskning

 

​I et bryllup i fjor sommer fikk 27-åringen høre om «Inkludering på alvor»-prosjektet av en bekjent av mannen, som er fra Rissa i Indre Fosen kommune.

Les mer om «Inkludering på alvor»-prosjektet her

Det fikk henne på tanken om å skrive om hvordan den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) er organisert i nettopp Indre Fosen kommune i masteroppgaven i organisasjon, ledelse og arbeid ved Universitetet i Oslo.

I vår ble oppgaven levert og nå har Holmedahl Hermstad fast jobb i NTNU Samfunnsforskning.

- Vi hadde egentlig ikke tenkt å flytte til Trøndelag, og jeg hadde jo absolutt ikke tenkt å bli forsker. Men nå er vi her. Jeg føler meg veldig heldig. Koronaperioden har jo vært en nervepirrende og helt spesiell periode å søke jobb i, sier Ingrid Holmedahl Hermstad.

Fascinert av motstand mot endringer  
Holmedahl Hermstad kommer fra Aurskog-Håland et par timer østover mot Sverige fra Oslo. Hun har bodd og studert i hovedstaden i hele sitt voksne liv.

Så ble det likevel Fosen, Trondheim og NTNU Samfunnsforskning.

- Jeg jobbet i Changemaker, Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon. Så jeg så for meg en jobb i organisasjonslivet. I min nye jobb som forsker skal jeg blant annet jobbe med skole, hvilke følger koronakrisen har hatt for undervisningen og internasjonal demokrati. Det mikser organisasjonskunnskapene mine og inkludering og rettferdighet ganske perfekt, mener hun.

Masteroppgaven «Organisasjonsendring i pedagogisk-psykologisk tjeneste – En casestudie av dreining i institusjonelle logikker med fokus på konsekvenser for samarbeid med skolen» tar for seg organisasjonsendringer i PPT-tjenesten i Indre Fosen kommune i Trøndelag.

Du kan laste ned og lese hele masteroppgaven her.
OLA4090_Ingrid_Holmedahl_Hermstad (1).pdf

- Jeg er fascinert av dette med «motstand mot endring». Det er lett å tenke at motstand mot endring skyldes at en ønsker å beholde gamle vaner, men så bunner jo en motstand ofte i noe mer enn det, sier Holmedahl Hermstad. 

I oppgaven ønsker hun å vise hvordan organisasjonsendringene er oppfattet av aktørene i kommunen, for å nyansere bildet av en eventuell «motstand» mot endringene som er innført.

Ikke helt inkluderende skole  
Hun har gjort seks dybdeintervju og fire fokusgruppeintervju med aktører på oppvekstfeltet i kommunen for å finne ut hvor bra samarbeidet mellom skolen og PPT-tjenesten er etter flere institusjonelle endringer.

Og hun har også fått et innblikk i hvor godt PPT-tjenesten, spesialundervisningen i den norske skolen, fungerer.

- Er den norske skolen inkluderende?

- Det er nok fortsatt en jobb å gjøre, ja. Det handler i hvert fall ikke om onde hensikter. Både skole og laget rundt strekker seg langt for barnas beste.

At hun har vært opptatt av inkludering og rettferdig lenge, kan en historie fra barndommen beskrive ganske godt. Da solgte hun, søsteren og en venninne vafler til inntekt for barn i Kosovo, eller «Kosebo», som hun kalte landet som 6-åring.

- I jobben i Changemaker innså jeg at mye urettferdighet kan gjøres noe med innafor Norges grenser også, sier Ingrid Holmedahl Hermstad.

KONTAKT OSS
CONTACT US

Tlf: 91 89 77 27

Phone: (+47) 73 82 10 00

Besøksadresse: Dragvoll Allé 38 B

Visiting address: Dragvoll Allé 38 B

Postadresse: 7491 Trondheim

Postal address: 7491 Trondheim

Organisasjonsnummer: 986 243 836

VAT: 986 243 836

Copyright: NTNU Samfunnsforskning