Utgaven er basert på
forskningsprosjektet «HELO – Higher Education Learning Outcomes- transforming
Higher Education» (finansiert av Norges Forskningsråd), der Joakim Caspersen
(NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering, og
Senter for profesjonsstudier) har
deltatt. Prosjektet er et samarbeid mellom Senter for profesjonsstudier ,
NIFU,
Universitetet
i Bergen og utenlandske forskere.
Læringsutbytte
er et nøkkelbegrep når man ser på de pågående forandringene innen høyere
utdanning. Fokus på læringsutbytte betyr i følge mange en omlegging fra
undervisning til læring, fra prosess til resultat. Det beskrives som en
perspektivforandring som legger vekt på studentene og deres forståelse og
tenkemåten er innført i alle deler av utdanningssystemet. Internasjonalt er det
også en viktig del av Bologna-prosessen samt i flere EU- og OECD prosesser.
Men
tilnærmingen får kritikk for å forsøke å forene to motstridende mål; forsøk på
å stadfeste standardiserte krav samtidig som man legger vekt på individuell
læring.
Temanummeret
sammenligner Norge med Storbritannia. Artiklene
er publisert i European
Journal of Education , og
Joakim Caspersen har vært
gjesteredaktør sammen med
Nicoline Frølich ved NIFU.