- Målet er å øke forståelsen av årsaksbildet til ulike typer maritime ulykker, og hvordan tilstanden er for forhold som har betydning for risikoen, sier
forsker Petter Almklov.
I arbeidet med å utvikle en risikomodell vil vi blant annet bearbeide data som samles inn fra såkalte AIS-transpondere. AIS står for Automatisk Identifikasjonssystem. Alle fartøy over en viss størrelse er pålagt å benytte AIS, som gir omfattende informasjon om skipstrafikken langs norskekysten. Dette prosjektet vil bruke AIS for å forstå trafikkmønstre og koble dette opp mot hendelsesdata. Dermed kan man få et bedre bilde av hvor skoen trykker mest sikkerhetsmessig.
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket er nødt til å prioritere de ressursene man har tilgjengelig for ulykkesforebyggende arbeid. Innsatsen de gjør for å bedre maritim sikkerhet bør brukes på områder der risikoen er høy. Dette prosjektet har som siktemål å utvikle en risikomodell som kan brukes til å overvåke og kommunisere risikoen i maritime aktiviteter på en bedre måte enn i dag. Dette vil bidra til at Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og andre aktører kan innrette den ulykkesforebyggende innsatsen bedre.