Logg på
Forside Nyhetsarkiv Skip Navigation LinksTallevaluering av ansatte fungerer ikke alltid etter hensikten

Tallevaluering av ansatte fungerer ikke alltid etter hensikten



 

​- Statoil ønsker ikke at det skal være slik, men undersøkelsen viser at ansatte mener dårlige "karakterer" kan ha blitt gitt som straff, sier våre forskere.

24.01.2014 13:35   |   Ole Einar Marken

 

​Last ned rapporten her

For eksempel oppleves det som at tallevaluering kan brukes som respons på kritikk, eller at lederen ikke liker den ansattes atferd.

-  I dag er tallevalueringene koblet til lønnsoppgjøret og styrer til dels hvor mye de ansatte får i lønnsøkning. Det gjør at lønnen blir en tydelig konsekvens, sier seniorforsker Jens Røyrvik, som har laget rapporten sammen med Jørn Fenstad og Anniken Solem.

Røyrvik legger til:

- Koblingen til lønn gjør tallevalueringen til et potensielt sterkt verktøy for lederne i selskapet. I de tilfellene dette brukes som straff, opplever berørte ansatte det som dramatisk.

Aller Media, Schibsted, Coca-Cola Norge og Posten har også innført systemet.


Ikke bare negativt
Selv om undersøkelsen avdekker at tallevalueringen i flere tilfeller ikke fungerer etter hensikten, er hovedtendensen i spørreundersøkelsen at flertallet av Statoils ansatte synes systemet fungerer ganske godt.

Det viser seg at det er forholdet til egen leder og forholdene i egen avdeling som er avgjørende for de ansattes syn på praksisen, 
 
- Dette viser at mange Statoil-ansatte har gode ledere og trives med sin arbeidssituasjon. Men det er også et tegn på at de ikke klarer å se forbi sine egne erfaringer med karaktersystemet. De som er tilfreds med sin egen situasjon, er også mer tilfreds med denne praksisen, forklarer Røyrvik.
 
 
- Stiller krav til ledere og medarbeidere
Statoil kommenterer undersøkelsen på denne måten til aftenbladet.no:
- Vi er opptatt av å ha et godt verktøy for medarbeiderutvikling, og at det fremmer den enkeltes og selskapets prestasjoner samtidig som det styrker vår evne til å jobbe i tråd med selskapets verdigrunnlag, sier Jannik Lindbæk jr., informasjonsdirektør i Statoil.
 
- Det verktøyet vi anvender stiller krav til både leder og medarbeider for at det skal fungere godt. Dette er noe vi arbeider kontinuerlig med, og denne typen undersøkelser er nyttige i den forbindelse, og er også nyttige for å videreutvikle våre verktøy. Utover dette ønsker jeg ikke å kommentere undersøkelsen nærmere.
 
Hold deg oppdatert: Abonner på våre nyhetsbrev

KONTAKT OSS
CONTACT US

Tlf: 91 89 77 27

Phone: (+47) 73 82 10 00

Besøksadresse: Dragvoll Allé 38 B

Visiting address: Dragvoll Allé 38 B

Postadresse: 7491 Trondheim

Postal address: 7491 Trondheim

Organisasjonsnummer: 986 243 836

VAT: 986 243 836

Copyright: NTNU Samfunnsforskning