Logg på
Forside Nyhetsarkiv Skip Navigation LinksStor skolerapport: Elevene har mer fritid, bruker mindre tid på skolearbeid og lærer mindre

Stor skolerapport: Elevene har mer fritid, bruker mindre tid på skolearbeid og lærer mindre



 

​​​​Her er NTNU Samfunnsforsknings store skolerapport etter korona.​

12.03.2021 08:00   |   Vegard Smevoll, NTNU Samfunnsforskning

 

​«Koronapandemien – Håndtering og konsekvenser» lanseres ett år etter at landet stengte ned 12. mars.

Rapporten er laget sammen med Nifu i Oslo, Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

«Koronapandemien – Håndtering og konsekvenser» bygger på data fra opp mot 80.000 elever og 8.000 foreldre, spørreundersøkelser i PPT-tjenesten (den pedagogisk-psykologiske tjenesten), barnevern og FAU samt intervjuer med disse gruppene i fem anonymiserte kommuner, fra hele landet.

De har både sett på perioden med skolestenging noen uker våren 2020 spesifikt, og hele året som helhet - også med flere varierende grad av skolestenging for enkelte kommuner.

Det er forskerne Joakim Caspersen, Ingrid Holmedahl Hermstad, Ingunn Dahler Hybertsen og Christian Wendelborg som har arbeidet med rapporten for NTNU Samfunnsforskning.

Du kan lese hele rapporten her:

Rapport_korona gsk_Samforsk_NIFU_11032021.pdf

Forskerne har funnet ut at det er to grupper som har opplevd en ekstra belastning etter at koronaen rammet 12. mars 2020:

* Elever med behov for ekstra tilrettelegging i skolen

* Lærere som må strekke seg i alle retninger, med elever på digitale flater fra hjemmekontoret hjemme, samtidig som elever på skolen har fått opplæring der, i tillegg til at mange også hatt egne skolebarn hjemme

Pandemien har også rammet dem som strever mest fra før. Byrden er skjevt fordelt.

- Skolestenginger er veldig alvorlig for den gruppa som trenger skolen mest. Blant foreldrene til elevene som trenger ekstra tilrettelegging, er det 50 prosent som ikke har fått den veiledninga de trenger, mens tallet er 26 prosent for foreldre de andre barna. Forskjellen er dermed ganske markant, sier forsker og prosjektleder Joakim Caspersen.

Joakim Caspersen er med i vår nyeste utgave av Forskerpodden, sammen med Ingrid Holmedahl og to 8. klassinger ved Blussuvoll ungdomsskole i Trondheim, Jørgen Solheim Hansen og Kristoffer Svendsen Buvarp og (bildet).

Du kan høre episoden «Ett år siden 12. mars. Hvordan klarer skolen seg?» her.

Rapporten har ikke sett spesifikt på resultater i de enkelte fag, men konklusjonen er entydig:

Etter at koronaen kom 12. mars 2020, har elevene mer fritid, de bruker mindre tid på skolearbeid og de lærer mindre.

Forskerne er likevel imponert over hvordan lærerne har omstilt seg.

- Det er et imponerende arbeid de har gjort. Og så har de selvsagt også lært mye om digitale læringsplattformer. Den kompetansen er det bare å ta med seg videre etter dette, sier Ingrid Holmedahl Hermstad.

KONTAKT OSS
CONTACT US

Tlf: 91 89 77 27

Phone: (+47) 73 82 10 00

Besøksadresse: Dragvoll Allé 38 B

Visiting address: Dragvoll Allé 38 B

Postadresse: 7491 Trondheim

Postal address: 7491 Trondheim

Organisasjonsnummer: 986 243 836

VAT: 986 243 836

Copyright: NTNU Samfunnsforskning