Logg på
Forside Nyhetsarkiv Skip Navigation LinksBehovsdrevet digitalisering i særklasse

Behovsdrevet digitalisering i særklasse



 

​​​​​«Innovasjon må tilpasses den konteksten der den skal tas i bruk. For at innføring av nye digitale hjelpemidler skal bli vellykket, må de som skal ta den i bruk oppleve at de trenger den.» Ordene er hentet fra en rapport om Statspeds digitaliseringsprosess. Lite kunne vi ane hvor behovsdrevet denne vårens digitaliseringsprosess skulle bli – for oss alle.

19.05.2020 13:00   |   Guro Kulset Merakerås/ MeraMedia

 

​«Implementering på området har i stor grad vært preget av små skritt, noe vi mener er en fornuftig strategi.», skrev vi i vinter i rapporten "Digitalisering i Statped. Sluttrapport fra følgeforskning".  Da Covid-19 plasserte Norge på hjemmekontor var det plutselig slutt på de små skrittene for oss alle. I den sammenheng er det interessant å se på hva vi identifiserte som betingelser for vellykket innføring og videreføring av videokonferanser før dette skjedde.


«What's in it for me?»

Et viktig punkt var at teknologien leverer kortreiste resultater, slik at folk ser at dette har betydning NÅ og ikke i en diffus framtid. Skal du være motivert til å ta i bruk ny teknologi, må du ha tro på at det kan hjelpe deg til å gjøre jobben du skal gjøre, nå. Arbeidet må kunne levere troverdige svar på det evige spørsmålet «what's in it for me»?

Opplever de ansatte at teknologien gjør Statped bedre i stand til å fylle sitt samfunnsmessige mandat, spør vi i denne undersøkelsen. I dag er situasjonen for mange at å ta i bruk videokonferanser og digitale løsninger er den eneste måten de kan fylle sitt samfunnsmessige mandat på.
 
Byks i teknologisk domestisering
Evalueringsprosjektet av digitaliseringsprosessen i Statsped, landets statlige spesialpedagogiske tjeneste for kommuner og fylkeskommuner, ble gjennomført med Sintef Digital​ i prosjektledelsen. Hos oss har Gudveig Gjøsund fra Studio Apertura og Trond Buland og Siri Mordal fra Mangfold og inkludering deltatt i prosjektet. 
Gudveig Gjøsund observerer med interesse den radikale endringen som har skjedd i løpet av få uker denne våren.
- De løsningene som skapes i slike situasjoner er ofte kriseløsninger, men det ser allikevel ut som om vi blir flinkere til å bruke det vi allerede har tilgjengelig av digitale løsninger på nye måter. Det vi er inne i nå har ført til et byks i den teknologiske domestiseringen, sier hun.

Vil ta med nye vaner inn i normal hverdag
- I Statped-caset så vi at region Nord har vært flinkere til å benytte og bruke de digitale løsningene ettersom de i større grad enn de andre regionene har blitt tvunget til det på grunn av de store avstandene og kontorer som ligger spredt. Nå opplever vi alle «stor avstand», og har bare vært nødt til å bli flinkere, påpeker Gudveig.
- Tenk på hva som skjer rundt omkring med streaming av alt fra foredrag, treningstimer og konserter, hvilke møter som lar seg gjennomføre digitalt, og hvilke aktører som faktisk tar i bruk den tilgjengelige teknologien nå.  Det ser definitivt ut som at dette vi er inne i nå kan styrke tilgjengelige digitale interaksjons- og kommunikasjonsformer. Dette kan ha innvirkning på hvordan vi samhandler etter at vi er tilbake i normal tralt. At vi blir vant til å samhandle uten å måtte reise for treffe hverandre, vil kunne være besparende både med tanke på tid, økonomi og miljø, og det er all grunn til å tro at vi tar med oss noen av de nye digitale vanene inn i vår normale hverdag etter at krisen er over, sier hun.
 



KONTAKT OSS
CONTACT US

Tlf: 91 89 77 27

Phone: (+47) 73 82 10 00

Besøksadresse: Dragvoll Allé 38 B

Visiting address: Dragvoll Allé 38 B

Postadresse: 7491 Trondheim

Postal address: 7491 Trondheim

Organisasjonsnummer: 986 243 836

VAT: 986 243 836

Copyright: NTNU Samfunnsforskning