- Digitalisering gir store muligheter for omstilling i offentlig sektor, forteller seniorforsker Thomas Østerlie.
Men det er ikke uproblematisk, og skjærene i sjøen er mange. Blant annet krever det forståelse av karakteren til digitale teknologier i organisasjoner, og ikke minst forståelse av digitale endringsprosesser.
Østerlie holdt nylig et foredrag om hvor sentralt IKT er i omstillingen av offentlig sektor i tiden fremover under årets lederkonferanse hos
Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF).
- Tidligere lå IKT i randsonen i organisasjoner, det vil si at det var et redskap som ble benyttet som et hjelpemiddel i hverdagen. I dag er dette endret til at IKT er hjertet og det sentrale i arbeidsdagen. Det er via IKT produksjonen skjer, påpeker forskeren.
Effektivisere og forbedre
Digitalisering av forvaltningen innenfor offentlig sektor skal både effektivisere og forbedre forvaltningen. Man skal automatisere prosesser som tidligere ble utført manuelt. I tillegg ønsker man å sentralisere grunneggende funksjoner som er like på tvers av offentlige virksomeheter. Oppgaver kan løses mer effektivt samlet enn ved at hver virksomhet har egne løsninger.
- Innovasjon i offentlig sektor handler imdlertid ikke bare om effektivisering, men å bryte ut av industrisamfunnets organisering og håndtere overgangen til et kunnskapssamfunn, sier Østerlie.
Fra brukere til interessenter
Det man gjerne kalte brukere før, blir nå interessenter. Dermed må det tenkes nytt. Blant annet ved å:
- identifisere og involvere interessent-grupper
- se på og forstå hvordan funksjonelt like grupper allikevel kan ha ulike behov og bruksmønster
- kjøre prosesser for å håndtere ulikhet.
- gå fra implementasjon til integrasjon - både integrasjon med eksisterende teknologier og med eksisterende arbeidsformer